Andy here !

Sååådär ja fashionister och modeister!

Nu e jag tillbaka från min lilla tripp ifrån Greece ! Som Nikki tidigare skrev var jag med och invigde internet anslutingen i  Greece.  Ett mycket historiskt ögonblick för Grekland och dess kultur. Dessvärre kunde jag inte logga in och skriva några rader efter sermonin, de blev lite för mycket Cristal och man vill ju inte göra bort sig world wide om ni förstår, tihi !

Som sagt,  jag åkte ner och klippte bandet till Greklands första internetanslutning med en sax inhandlad från Brooks Brothers i sommras för X antal dollar. På tal om "Sax" tänkte jag passa på och ge Er den sanna bakgrunden och historien till både uppfinningen saxen och själva ordet.

Saxen kommer ursrungligen, som vi idag vet om den, från de vildaste och djupaste delarna i Angola. Där satte infödingarna ihop två stycken slipade stenar med tråd och handtag för att kunna klippa av tånaglarna från lemurerna och surikaterna, som i sin tur användes till halsband och smycken. Detta skedde någonstans runt 140 e.kr.  Senare kom saxen att moderniserats och användas av tex. Mao Tse Tung när han skulle skapa den nya looken för Kina. 
Sedan dess bär alla sneögda, korta, blekfärgade människor världen över samma frisyr, både killar och tjejer.



Ordet "Sax" är ursprungligen hämtad från ordet "saxofon" som betyder "förlängd-avklippning-av-andetag-i-instrument" vilket ledde till att "Saxen" - som klipper av saker - fick halva "Saxofonens" ord.
"Sax" har flera betydelser för olika språk. På mandarin betyder ordet sax - stavas 2wax - jordkastanjer, men om du säger detta i Madagaskar kommer du inte få in en skål med jordkastanjer, utan chalomtryffel i bladspenatsnougat i örtvinsvinäger alá Chardonay Blanc. 

Pöööös !

/Andy 

Kommentarer
Postat av: Morras

Om nuckan vore tagen, vad skulle då drängen säga?

2008-12-20 @ 20:02:00
URL: http://sickpeople.blogg.se/
Postat av: Anonym

blogga mera! snälla!

2008-12-24 @ 00:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0